Showcase

Binnen de showcase worden er reflecties geschreven. Door middel van reflecties kijk ik terug op gemaakte producten, maar ook wat mijn nieuwe leerdoelen kunnen worden. Verder wordt er bewijslast geleverd zoals een argumentive essay en een artikel. naast een argumentive essay en een artikel worden er nog meer bestanden toegevoegd om zo veel mogelijk te bewijzen dat ik bezig ben geweest met mijn eigen ontwikkeling. 

Reflecties

Hier worden de reflecties weergegeven van het afgelopen jaar, de reflecties die geschreven zijn, zijn: 2 reflecties van groepswerk, een reflectie op mijn ondernemende houding, een reflectie over pro actieve houding, een reflectie over de 7 semester doelen van Engels, 4 reflecties over persoonlijke leerdoelen, 2 reflecties over vrijwilligers werk en een reflectie gemaakte producten schriftelijke communicatie. Verder zijn er twee bewijsstukken toegevoegd van gemaakte opdrachten. 

Reflectie groepswerk en jouw rol daarin (1).

Samen in een groep van 5 personen hebben wij gewerkt aan ons mini-evenement op school. Voorafgaand aan dit groepsgesprek werd er een team samengesteld van 5 personen aan de hand van een teamrollen test. In dit team voelde ik mij op gemak en ik vond het fijn om er in te werken.

 

Binnen het team, was ik de groepsleider en contactpersoon. Van mij werd verwacht dat ik het contact zou wezen tussen ons team en het team wat Leisure island organiseerde. Ook was ik de persoon die de leiding had binnen ons team en die de taken verdeelde. Het doel was uiteindelijk om een zo goed mogelijk resultaat neer te zetten tijdens de uitvoering van ons evenement. Ik voelde mij goed bij mijn taak, al liet ik de leiding af en toe wel wat vieren.

 

De acties die zijn ondernomen zijn vooral het contact opnemen met de begeleiding van Leisure Island en onze wensen doorgeven. Binnen de groep waren de taken goed verdeeld en hebben we allemaal samen aan onze opdrachten gewerkt. Wij hebben hier voor gekozen, om de taken zo goed mogelijk te verdelen en het zo eerlijk mogelijk te maken. Ik ben blij met de keuzes die we hebben gemaakt hebben, omdat we het op deze manier eerlijk hebben verdeeld.

 

De acties die wij samen hebben uitgevoerd zijn goed uitgepakt en gewaardeerd door alle teamleden, hierdoor was het een gemakkelijk proces en wij zijn tevreden met het resultaat dat wij neer hebben gezet tijdens Leisure Island. Ik ben blij met het resultaat dat wij als team hebben neergezet, omdat wij tijdens het evenement ook nog van ruimte moesten verwisselen en ook, omdat ik tijdens het moment van wisselen naar het ziekenhuis moest en hierdoor een paar uur afwezig was.

 

Ik vond dat ik mijn rol goed invulde en uiteindelijk ben ik tevreden met het eindresultaat dat wij als groep, maar ook dat ik individueel heb behaald. De volgende keer zou ik niks anders doen. Ik heb mijn best gedaan voor en tijdens dit evenement. Voor mijn ontwikkeling heb ik geleerd hoe het is om als leider voor een groep te staan en hoe dit goed uit te voeren is.  

 

(2). 

Samen met een groep van 8 anderen hebben wij de afgelopen tijd veel gewerkt aan ons eigen bedrijf Thiscounts for students. Binnen deze groep ben ik de directiesecretaris en neem ik samen in overleg met de directeur van ons bedrijf de beslissingen

 

Naast de taak om beslissingen te nemen heb ik ook de taak om samen met de directeur te overleggen en om adviezen te geven. In onze groep ben ik de rechterhand van de directeur. Ook heb ik geholpen aan het maken van de groepsopdrachten user persona rapport en businessplan. 

 

De acties die ik heb ondernomen zijn het uit voeren van de opgelegde taken en het werken aan de rapporten. Ik heb op gegeven moment een beetje mijn taken laten liggen tot irritatie van het team. Toen ik dit merkte heb ik het zo snel en zo goed mogelijk weer opgepakt. 

 

Uit eindelijk kan ik niet helemaal tevreden zijn over het eind resultaat, want het verloopt nog al stroperig. Voor mij is het nu de taak om de groep weer op sleeptouw te nemen en dit project met succes afronden. 

 

Ik denk dat ik binnen de groep mijn best heb gedaan en dat we een goede groep hebben. Het is erg moeilijk om een bedrijf van de grond af te krijgen, maar met het juiste doorzettingsvermogen heb ik er vertrouwen in dat het gaat lukken. Door dit project heb ik een beter idee over het bedrijfsleven en er komt heel veel bij kijken waar je normaal niet aan zou denken. 

 

Reflectie ondernemende houding

om mijn ondernemende houding te reflecteren kijk ik terug naar het semester let's do business. 

 

Tijdens het semester zat ik in een groep met 8 andere studenten en werkten we samen aan het bedrijf Thiscounts for students. Ik was de directiesecretaris binnen de groep en gaf advies aan de directeur en de groep, naast de directie secretaris was ik de persoon die orde hield in de groep en dat we goed met elkaar om bleven gaan. 

 

De acties die ik heb ondernomen zijn voorbereidingen maken voor verschillende vergadering, vergaderingen leiden, werken aan groepsproducten en adviezen geven aan de groep en directeur. 

 

Het resultaat op mijn ondernemende houding is positief. Ik vind ondernemen leuk en uitdagend. Later wil ik ook een eigen onderneming dus dit semester was een goede voorbereiding daarop. Ik heb wel een tegenslag gekend binnen het groepsproces en dat was, omdat ik last van mijn blessure kreeg, waar door ik minder zin had om me te focussen op school. dit leidde helaas tot irritatie in de groep. Ik heb geprobeerd om het zo goed mogelijk op te pakken ook al is het erg lastig voor mij. 

 

Ik denk dat ik achteraf positief terug zal kijken naar dit proces, omdat ik meer heb geleerd dan ik had verwacht. Zo heb ik bijvoorbeeld geleerd hoe je een product kan vermarkten, maar ook simpele dingen zoals een user persona.

 

Reflectie pro actieve houding

Aan het begin van het schooljaar werd er gezegd dat het erg belangrijk was om een pro actieve houding te hebben tijdens onze studie, maar ook in de toekomst. Dit is, omdat je dan professioneler en netter overkomt. In het begon vond ik dit maar niks, omdat ik altijd wat lui overkom en onderuit gezakt in mijn stoel zit.

 

Voor mij was het taak om dit voor mezelf aan te pakken en actief over te komen, maar ook in het maken van opdrachten was dit een taak, omdat ik erg van het uitstellen ben. De acties die ik heb genomen zijn vooral direct aan de gang gaan op school als we iets te doen krijgen, maar ook binnen groepen aangeven wat we gaan doen en een beetje het voortouw nemen.

 

De acties die ik heb ondernomen zijn hierboven beschreven. Het was vooral het voortouw en de leiding nemen om pro actief te worden. Over mijn uitstelgedrag is tot nog toe niks te zeggen, omdat ik hier weinig resultaat in heb geboekt. De verantwoordelijkheid van deze doelen liggen volledig bij mezelf.

 

Het resultaat dat ik gehaald heb is dat ik pro actiever ben geworden en een betere houding heb, wat ik nog wel heb is dat ik van mezelf toch wat onderuit gezakt zit. Hier hoef ik persoonlijk niet veel aan te veranderen, omdat dit iets is wat ik van mezelf heb en zo ben ik. Bij het uitstelgedrag is geen vooruitgang geboekt, tot nog toe stel ik veel uit en ben ik nog steeds van “ah dat komt wel, doe ik morgen wel”

 

Ik denk dat ik het goed op heb gepakt om pro actiever te worden. Vooral, omdat ik in het begin dacht van “waar slaat dit op”. In mijn ogen is het doel van pro actiever worden geslaagd, het enige wat ik er in kan verbeteren is dat ik af wil van mijn uitstel gedrag. Voor de volgende keer ga ik meteen een planning maken van de opdracht met de datum van de deadline.

 

Reflectie 7 semester doelen

 De leerdoelen voor Engels waren:

  • Recognize and reflect on the need for effective, professional communication
  • Recognize and reflect on why the elements included in this programme are relevant to them
  • Deliver a persuasive speech
  • Carry out literature research using academically accepted sources such as books, journals and internet sites.
  • Give each other professional, structured and detailed feedback on written products.
  • Write a formal argumentative essay following current academic essay writing conventions
  • Recognize and use a variety of rhetorical techniques

 

Situatie:

Deze doelen zijn aan het begin van het jaar opgesteld, deze doelen konden we allemaal halen door middel van het volgen van de lessen, dit was in het begin niet helemaal duidelijk voor mij, waardoor ik hier en daar wel eens een Engelse les heb gemist, omdat ik het doel dus niet helemaal wist.

 

De taak die ik had om deze doelen te behalen was vooral het aanwezig zijn bij Engelse lessen en het uitvoeren van de opdrachten die wij kregen. In het begin was het niet duidelijk voor mij dat wij Engelse les volgde om deze doelen te behalen hier door miste ik wel eens een les en heb ik ook het idee dat ik niet alle doelen heb behaald. Hier voel ik mij niet prettig bij.

 

Ik heb tijdens de Engelse lessen opgelet en mijn opdrachten gemaakt en vaak bij mede-studenten gevraagd hoe en wat als ik een keer een les had gemist. Hier door heb ik alle opdrachten af op de speech na. Ik heb voor deze acties gekozen, omdat ik het belangrijk vind dat ik mezelf blijf ontwikkelen

 

Door het late begrip van de doelen ben ik laat op gang gekomen met Engels, maar heb ik wel al mijn opdrachten af en ingeleverd op de speech na, deze moet ik nog geven. Over het algemeen ben ik tevreden over het resultaat en kijk ik terug op een wisselvalling half jaar wat betreft Engels.

 

Na het late op gang komen vind ik dat ik het goed heb opgepakt en dat ik bijna alle doelen heb gehaald wat betreft Engels. Ik ben tevreden over het resultaat dat ik geboekt hebt. Voor de volgende keer zou ik meer interesse tonen in Engels. Hier heb ik vooral duidelijkheid nodig van de docent en van school.

 

4 reflecties van persoonlijke leerdoelen

Reflectie het organiseren van sportevenementen semester 1.

In het eerste semester heb ik gekozen als leerdoel om een sportevenement te organiseren of om mee te helpen. Binnen de vereniging is dat gelukt en heb ik een bijdrage geleverd aan een toernooi in Duitsland. 

 

Mijn taak was dat ik mijn eigen team zou begeleiden op de weg, in en op de weg terug van Duitsland. In Duitsland heb ik mijn team ook begeleidt en een halve finale weten te halen, maar om de reis er heen te organiseren heb ik vergaderingen bijgewoond en veel overlegd met andere trainers / leiders. 

 

Om het weekend tot een succes te leiden heb ik duidelijke afspraken gemaakt met mijn groep en die werden nageleefd. We hadden simpele afspraken en weinig regels, omdat plezier en lol hebben voorop staat bij ons. Ik denk dat dit de grootste factor tot het succes is geweest. 

 

Het resultaat is dat wij 4e zijn geworden op het toernooi, maar het grootste succes is geweest dat wij 60 jongens een prachtig weekend hebben laten beleven en ik denk dat we daar als groep trainers / leiders / begeleiders erg trots op kunnen zijn. 

 

Als ik terug kijk op het weekend ben ik zeer tevreden en zou ik het zo weer overdoen. Voor de volgende keer zou ik meenemen dat we op een dag een activiteit moeten plannen naast het voetballen. 

 

Reflectie het organiseren van sportevenementen semester 2.

In semester 2 ben ik weer aan het begeleiden binnen een sportevenement geweest bij F.V.C. Dit evenement was op 2-6-2019. 

 

Mijn taak was wederom om mijn eigen team te begeleiden binnen het toernooi, maar ook om de gastteams een leuk toernooi te geven. Binnen F.V.C weet ik veel, omdat ik al een aantal jaar verbonden ben aan de club. 

 

De acties die ik heb ondernomen zijn vooral het leiden van mijn eigen team, maar ook door vragen te beantwoorden van andere trainers en leiders. 


Het resultaat is geweest dat wij een prachtig toernooi hebben beleefd op de club en dat het zeker voor herhaling vatbaar is. 

 

Als ik terug kijk, dan denk ik dat we als club zijnde erg trots kunnen wezen op het jubileum toernooi. Er waren rond de 100 teams in 2 dagen op een toernooi dat goed is begeleidt door alle vrijwilligers inclusief ik zelf.

 

Reflectie omgaan met tegenslagen semester 1. 

In het begin van het jaar ben ik op krukken de klas in gekomen, omdat ik in juli 2018 geopereerd werd. Het leek allemaal goed te gaan, maar toch kwam er een grote tegenslag voor mij en dat was dat ik weer last kreeg van mijn enkel. 

 

Ik wou graag vrolijk zijn, maar door veel pijn in mijn enkel lukt dat niet altijd. Toch wil ik dat weer bereiken en dat is dan ook de grootste taak voor mij.

 

Hoe ik probeerde om te gaan met mijn tegenslag is door te genieten van mooie momenten en door positieve dingen mee te nemen. Andere acties die ik ondernam zijn het opnieuw laten onderzoeken van mijn enkel.

 

Het resultaat is er nog niet, omdat ik nog niet altijd even vrolijk ben en omdat ik in Groningen te horen kreeg dat ik een jaar sportverbod kreeg. Door niet te kunnen voetballen mis ik een uitlaatklep en dat vind ik moeilijk om te accepteren. 

 

Als ik terug kijk naar het 1e semester vind ik dat ik toch het maximale eruit heb gehaald. Ik ben veel op school geweest ondanks de pijn in mijn enkel. Ook heb ik het maximale eruit gehaald door mijn enkel opnieuw te laten onderzoeken, helaas vonden de artsen geen vreemde dingen. 

 

Reflectie omgaan met tegenslagen semester 2.

De reflectie van semester 2 kunnen we naast die van semester 1 leggen. Er zijn wel een aantal kleine dingen veranderd. Ik heb namelijk op 10 juli 2019 een afspraak staan in het VUMC in Amsterdam om nog een keer mijn enkel te laten onderzoeken. De laatste tijd heb ik ook wat minder zin gekregen om dingen te doen, omdat de pijn weer is toegenomen, maar ik probeer nog steeds het maximale eruit te halen. 

 

Reflecties vrijwilligerswerk

Reflectie Trainer F.V.C JO15-1 

In het seizoen 2018 / 2019 ben ik trainer van F.V.C JO15-1. Ik ben hier trainer, omdat ik dit ben gaan doen als stage in 2014 / 2015 toen ik de opleiding CIOS Sport en- bewegingscoördinator volgde. Het beviel me zo goed dat ik dit ben blijven doen. Sinds dit jaar ben ik de hoofdtrainer van JO15-1 dat in de hoofdklasse speelt. 

 

De taken die ik als trainer uitvoer zijn: Het voorbereiden van trainingen, het geven van trainingen, het voorbereiden van wedstrijden en het begeleiden van wedstrijden als coach. 

 

Naast de bovengenoemde taken zijn er ook nog acties die ik uitvoer op en naast het veld. zo zorg ik er elke donderdag avond voor dat er een bericht in de groeps app komt zo dat iedereen weet hoe laat en waar we op zaterdag of zondag moeten wezen, maar ook vermeldt ik wanneer trainingen wel en niet door gaan. Ik probeer het voor mijn spelers zo goed en zo duidelijk mogelijk te maken, omdat ik dat zelf ook altijd fijn vond toen ik zelf speler was. 

 

Het resultaat is dat we 4e zijn geworden in de hoofdklasse en dat had niemand op de club verwacht. Onze doelstelling was om in de top 5 te komen en dat hebben we gehaald. We kunnen dus concluderen dat het resultaat goed is.

 

Achteraf kijk ik terug op een heel mooi seizoen, waar we goed gepresteerd hebben, maar we hebben ook diepe dalen gekend met het team. Het mooie aan dit team is dat we altijd onze rug konden rechten en vaak op het juiste moment. 

 

Reflectie Voetbal toernooi Heerenveen

Samen met Meint van der Bos heb ik geholpen met een voetbaltoernooi in Heerenveen. Dit toernooi werd georganiseerd door Sportstad Heerenveen in samenwerking met SC Heerenveen en de stichting scoren voor gezondheid. Het toernooi werd georganiseerd bij het Johan Cruijff veld in Heerenveen. 

 

De taken die ik op het toernooi heb uitgevoerd zijn: Het opbouwen van de velden, het ontvangen van de teams, het verzamelen van wedstrijd gegevens en het afbouwen van alle velden. Naast deze taken heb ik natuurlijk ook gepraat met buurtsportcoaches en vragen beantwoord van verschillende ouders / begeleiders. 

 

Op het toernooi zelf heb ik acties ondernomen om sneller de wedstrijd gegevens bij elkaar te krijgen. Ik had met Meint overlegd hoe het makkelijker kon. Hij deed de ene helft van de velden en ik de anderen. 

 

Als ik terug kijk op het toernooi zelf is het allemaal goed verlopen, maar er waren wel dingen die ik anders zou doen. er werd bijvoorbeeld niet aan bepaalde veldafmetingen gehouden, voetbal hoor je op een rechthoekig veld te spelen en niet op vierkanten. Ook gingen er dingen mis met het doorgeven van de standen en werden de scheidsrechters in mijn ogen niet goed genoeg op de hoogte gesteld. 

Bewijslast gemaakte vrijwilligersuren 

Bewijs leveren van gemaakte opdrachten.

Argumentive essay
Word – 16,1 KB 16 downloads

Reflectie gemaakte producten schriftelijke communicatie

Tijdens het 1e semester hebben wij een aantal schrijf opdrachten moeten maken. Dit is om het de schrijfvaardigheid van ons te verbeteren zodat wij klaar zijn voor de toekomst. Ik vind dat dit goed is, omdat wij dit nodig hebben voor onze toekomstige baan.

 

Ik heb schriftelijke opdrachten moeten maken en hier feedback op ontvangen van leraren. Van ons wordt verwacht dat wij iets doen met deze feedback om onze volgende opdrachten beter te kunnen beschrijven. Het doel achter de schriftelijke communicatie is dat wij ons klaar maken voor de toekomst. Mijn taak is om dit zo goed mogelijk uit te voeren en om iets te doen met de feedback die ik terug krijg.

 

De acties die ik heb ondernomen zijn het maken van opdrachten en het ontvangen van feedback, mocht er feedback zijn moet ik dit verbeteren in de opdracht en krijg ik de kans op het opnieuw in te leveren.

 

Over het resultaat ben ik over het algemeen tevreden, ik heb een keer feedback ontvangen op mijn artikel over coolhunting. Deze heb ik ondertussen opnieuw ingeleverd en hier wacht ik het resultaat van af.

 

Ik vind dat ik de schriftelijke communicatie goed heb uitgevoerd. Voor de volgende keer zal ik de volgende keer beter naar de rubrics kijken en hoe een opdracht uitgevoerd moet worden.

Artikel Toeristenkaart
Word – 14,5 KB 23 downloads

Maak jouw eigen website met JouwWeb