Wie ben ik, wat houdt mij bezig, wat zijn mijn talenten en kwaliteiten en wat wil ik leren?
Dit hoofdstuk laat zien wie ik ben en wat ik wil leren. In dit hoofdstuk komen de volgende paragrafen aan bod: Wat zeggen anderen over mij, Curriculum Vitae Nederlands & internationaal, mijn persoonlijke waarden en kernkwadranten, leerdoelen en de resultaten van mijn leerdoelen.
Wat zeggen anderen over mij
Door middel van de opgevraagde feedback die later in dit hoofdstuk terug komen ben ik er achter gekomen wat anderen over mij zeggen als persoon, als klasgenoot en als trainer.
Volgens anderen ben ik een persoon die op z'n tijd in is voor een grapje, maar ook geconcentreerd kan werken waardoor het fijn is om met mij samen te werken. Naast deze punten is er uit de feedback gebleken dat ik altijd voorbereid ben en veel belangstelling heb om tot een goed resultaat te komen. Als trainer ben ik gestructureerd, duidelijk richting mijn spelers en fijn om mee samen te werken, omdat ik een duidelijk plan heb waar ik me aan hou.
Curriculum Vitae: Nederlands & internationaal
Een goed CV is belangrijk, omdat een CV vaak het visitekaartje is bij het bedrijf waar je solliciteert, het bepaalt de eerste indruk en vaak is het CV het eerste wat de werkgever leest.
Hieronder zijn twee CV's van mij te vinden, één in het Nederlands en één in het Engels.
Mijn persoonlijke waarden:
Volgens de persoonlijke waarden test op 123test.nl staat gezondheid bij mij op nummer 1 en dat klopt. Ik vind gezondheid het allerbelangrijkst in het leven, want wat is het leven waard als je niet gezond bent? Op nummer 2 staat vriendschap en ik ben het daar mee eens, omdat ik denk dat als je een goede vriendschap op kan bouwen met bijvoorbeeld je familie. Dat je die band ook sterk kan houden en daarom staat familie voor mij ook op 3. Naast deze 3 punten heb ik op plek 4 respect staan, omdat ik van mening ben dat iedereen respect voor elkaar moet hebben.

Mijn Kernkwadranten:
Een goede manier om sterke en zwakke punten helder te krijgen, is om kernkwaliteiten en kernkwadranten in kaart te brengen. Hieronder worden mijn kernkwadranten uit het 1e jaar beschreven en twee kernkwadranten waar ik dit jaar aan heb gewerkt.
In het portfolio van het 1e jaar heb ik de kernkwadranten behulpzaam, gedreven, zelfverzekerd en doorzettingsvermogen uitgewerkt. In het 2e jaar heb ik mezelf bewezen dat ik heel energiek ben als ik dingen doe waar ik voor sta en dat ik graag in de praktijk bezig ben, omdat ik vind dat er in de praktijk veel meer te leren valt. Beide kernkwadranten heb ik ondervonden sinds ik naast dat ik op het voetbalveld sta om training te geven, ook als coördinator aan het werk ben bij de voetbalclub.
Ik kan me nog steeds goed vinden in de kernkwadranten die ik heb beschreven in mijn eerste jaar. Ik vind mezelf behulpzaam, ik help graag anderen als zij een vraag hebben. Zo zit ik vandaag ook weer naast mijn zusje om haar te helpen met haar huiswerk, omdat ze thuis zit vanwege het Coronavirus. Ik ben nog steeds net zo gedreven als vorig jaar. Op dit moment loop ik een beetje achter met mijn studie, maar ik doe er alles aan om deze achterstand weg te werken. Ik ben een zelfverzekerd persoon die weet wat zijn kwaliteiten zijn en hoe hij deze kan gebruiken en wat anderen over me zeggen of van me vinden maakt me vrij weinig uit. Naast deze drie kernkwadranten is doorzettingsvermogen mijn grootste kernkwadrant. Ik ben dit jaar opnieuw geopereerd aan mijn enkel en dat heeft me mentaal op sommige momenten best wel zwak gemaakt, maar ik ben altijd doorgegaan met wat ik deed en op dit moment ben ik me aan het doorzetten om mijn studieachterstand weg te werken.
Aan de hand van mijn 2e studiejaar en als werknemer bij de voetbalclub heb ik de twee kernkwadranten, energiek en in de praktijk bezig zijn uitgewerkt.
Bij de kernkwaliteit energiek vind ik dat ik erg energiek ben als ik er voor ga. Ik heb bij het team dat ik training geef de doelen opgesteld om spelers te ontwikkelen als voetballer en ook als mens en ik ga door het vuur voor deze mannetjes en ik doe er alles aan om deze jongens te begeleiden en te ontwikkelen. Ik denk dat ik over het algemeen deze kernkwaliteit wel goed in balans heb.
Als we het over in de praktijk bezig zijn hebben, ben ik wel de persoon die dat graag doet en misschien wel wat te graag, waardoor ik wel eens ondervind dat ik mezelf te weinig heb voorbereid. Als leerdoel heb ik dit semester dan ook om die balans te vinden. De balans tussen voorbereiding treffen en uitvoering.
Leerdoelen semester 1:
Door het opstellen van leerdoelen kom ik erachter waar ik al goed in ben en wat ik nog wil verbeteren. De leerdoelen die ik voor het 1e semester heb opgesteld zijn gemaakt aan de hand van mijn kwaliteiten en minder sterke punten. De leerdoelen zijn: Serieuzer zijn, leren omgaan met tegenslagen en de balans vinden tussen voorbereiding en uitvoering.
Leerdoel: | Serieuzer zijn: |
---|---|
Specifiek: | Ik wil serieuzer zijn, omdat ik mezelf en anderen dan niet van het werk hou. |
Meetbaar: | Ik kan dit meetbaar maken door middel van feedback van klas/groepsgenoten. |
Aanvaardbaar: | Ik kan dit alleen, maar door hulp van klas/groepsgenoten zal dit proces versnellen. |
Realistisch: | Voor mij is dit een realistische doelstelling, omdat ik dit kan verbeteren tijdens het maken van beroepsproducten in groepsverband. |
Tijdsgebonden: | Ik wil dat dit aan het einde van het 1e semester verbeterd is. |
Leerdoel: | Leren omgaan met tegenslagen: |
---|---|
Specifiek: | Ik wil dit verbeteren, omdat ik nog niet tevreden ben over het doel dat ik in het 1e leerjaar had gesteld. |
Meetbaar: | Dit is meetbaar aan de hand van de tegenslagen die ik zal ondervinden. |
Aanvaardbaar: | Deze doelstelling kan alleen ik verbeteren, omdat het persoonlijk is. Mocht het echt niet lukken, dan kan ik de hulp van een psycholoog/specialist in kunnen schakelen. |
Realistisch: | Voor mij is dit realistisch om te verbeteren, omdat ik hierdoor beter in mijn vel kom te zitten. |
Tijdsgebonden: | Het liefst zie ik dit verbeterd zijn aan het eind van het 1e semester, maar mocht me dit niet lukken, dan neem ik dit leerdoel mee naar het 2e semester. |
Leerdoel: | De balans vinden tussen voorbereiding en uitvoering |
---|---|
Specifiek: | Ik wil de balans vinden tussen een goede voorbereiding en de uitvoering daarvan, zodat ik in de praktijk niet met een bek vol tanden kom te staan als iets me verrast. |
Meetbaar: | Dit is meetbaar aan de hand van voorbereidde trainingen en wedstrijdvoorbereidingen & tijdens de trainingen die ik geef en de wedstrijden die ik coach. |
Aanvaardbaar: | Ik wil graag voorbereid zijn, zodat ik of iemand anders de training geeft niet voor verassingen komt te staan. |
Realistisch: | Voor mij is dit realistisch, omdat ik naast mijn studie genoeg tijd over hou om mijn trainingen/wedstrijden voor te bereiden. |
Tijdsgebonden: | Ik wil dit doel aan het einde van het 1e semester verbeterd hebben, zodat ik dit in het 2e semester toe kan passen. |
Resultaten leerdoelen semester 1:
Ik heb de resultaten van de hier bovengenoemde leerdoelen uitgewerkt aan de hand van een STARR reflectie, omdat ik op deze manier goed mijn eigen werk kan beschrijven/evalueren.
STARR reflectie. Leerdoel: Serieuzer zijn
Aan het begin van het 2e studiejaar begon ik aan een nieuwe groepsopdracht voor 'concepting leisure'. Tijdens deze opdracht werkte ik samen met zes groepsgenoten. Tijdens een feedback sessie kwam er naar voren dat ik te veel grapjes maakte en dat andere groepsgenoten daardoor afgeleid raakten.
Door deze feedback kwam ik tot het inzicht dat ik dat moest verbeteren, het doel dat ik mezelf had gesteld was: Serieuzer zijn. Ik vond dat ik dit moest verbeteren, omdat ik anders mijn groepsgenoten afleid wat kan leidden tot een minder eindresultaat.
Ik had met mijn groepsgenoten afgesproken dat ze mij mochten aanspreken op mijn gedrag als ik onserieus was. Mijn groepsgenoten reageerden hier goed op en dat hielp mij ook om mijn doel te halen. Doordat mijn groepsgenoten mij aanspraken op mijn gedrag, was het makkelijk voor mij om serieus te zijn, omdat ik hen niet wou afleiden.
Door dit gedrag te veranderen vinden anderen het fijner om met mij samen te werken, omdat ik geconcentreerd kan werken zonder grappen te maken. Om er achter te komen heb ik feedback gevraagd aan een groepsgenoot waarmee ik destijds samenwerkte. Deze feedback is onder deze reflectie te vinden. Ik ben op dit moment tevreden over het resultaat, maar af en toe leid ik nog wel eens een ander af met een opmerking. Ik wil deze lijn doorzetten in het 2e semester, zodat mijn groepsgenoten en ik een beter resultaat neer kunnen zetten.
Zoals ik net heb beschreven ben ik tevreden over het resultaat dat ik tot nu toe heb neergezet, maar ik moet deze lijn wel doorzetten. Mijn groepsgenoten waren destijds ook blij met mijn ontwikkeling. Dit blijkt ook uit de toegevoegde feedback. Voor de volgende keer zou ik voor, tijdens en na de tijd feedback kunnen vragen, omdat ik op die manier nog meer inzicht heb ik mijn ontwikkeling.
STARR reflectie. Leerdoel: Leren omgaan met tegenslagen
Aan het begin van het 2e studiejaar was ik vrolijk en ik had zin om te beginnen aan het jaar, totdat ik na een tijdje naar het ziekenhuis in Amsterdam was geweest, waar ik hoorde dat ik opnieuw geopereerd moest worden. Mijn situatie veranderde hierdoor en ik was teleurgesteld in mijn eigen lichaam.
Voor mij was het de taak om al het positieve met veel plezier te beleven, zodat ik lekker in m'n vel zou zitten en om om te gaan met een nieuwe tegenslag. Zoals ik net al aangaf probeerde ik om al het positieve mee te krijgen zodat ik met prettig zou voelen. Ik vond het belangrijk dat anderen niet veel aan me merkte, daarom was ik bijna altijd op school en stond ik altijd op het voetbalveld om training te geven.
Ik heb geprobeerd om zo positief mogelijk te zijn en ik heb geprobeerd om gewoon door te gaan met waar ik mee bezig was. Hierdoor merkten anderen weinig aan mij als persoon. Dit kwam, omdat ik altijd op school was, ik was altijd bij meetings en ik stond altijd op het veld om training te geven. Ik merkte aan mezelf dat zodra ik de pijn voelde dat ik ongelukkig of niet lekker in mijn vel zat en elk moment kon breken.
Voor mij heeft dit opgeleverd dat anderen er niet veel van merkten, maar dat ik er niet beter van werd. Op dit moment kan ik wel goed omgaan met een tegenslag, omdat ik weet dat ik in deze situatie er weinig tot geen invloed op heb.
Ik ben tevreden over hoe ik met een tegenslag om ga op dit moment, maar dat komt niet door hoe ik het destijds heb aangepakt. Als ik er weer last van heb ga ik het bespreekbaar maken met mensen om me heen, omdat ik dan mijn hart kan luchten en soms kunnen zij me helpen.
STARR reflectie. Leerdoel: Balans vinden tussen voorbereiding en uitvoering
Aan het einde van het seizoen 2018/2019 merkte ik dat ik te weinig voorbereidingen deed voor een training. Dit merkte ik aan het gedrag van spelers in het veld en in het resultaat na de tijd.
Ik wou meer voorbereidingen doen om tot een beter resultaat te komen in de praktijk. Ik vond het belangrijk dat ik goed werk leverde, omdat ik er betaald voor word door de club, maar, omdat ik de spelers wil ontwikkelen en omdat de club verwacht dat ik spelers beter maak.
Ik heb aan het begin van het seizoen 2019/2020 een trainingsplan geschreven. Aan de hand van dit trainingsplan ben ik trainingen gaan voorbereiden en deze trainingen vervolgens weer uitgevoerd in de praktijk. De spelers weten dat we aan de hand van een zes weken plan werken waar één doelstelling centraal staat. Wekelijks zag ik verbetering tijdens de wedstrijden op zaterdag. En toen kwam ik tot het inzicht 'dit werkt echt'.
Het voorbereiden heeft opgeleverd dat ik samen met mijn team tot een goede uitvoering in de praktijk ben gekomen. De spelers reageerden positief, omdat zij ook wisten dat er verbetering in zat. In de tijd dat ik thuis zat vanwege een operatie werden de trainingen over genomen door twee andere trainers en die reageerden heel positief. Deze reacties zijn terug te lezen in de feedback.
Op dit moment ben ik erg tevreden over het opgeleverde resultaat. Ik heb veel positieve reacties gehad van de Hoofd Jeugdopleiding, spelers, ouders & collega's. Voor de volgende keer zal ik hetzelfde doen, omdat dit perfect werkte voor mij.
Hieronder is het trainingsplan met een training toegevoegd om te laten zien hoe ik dit destijds heb aangepakt, daarnaast heb ik de feedback van de andere trainers ook toegevoegd.
Leerdoelen semester 2:
De leerdoelen die ik heb opgesteld om aan te werken in semester 2 zijn: Het verminderen van uitstelgedrag, Het verbeteren van het hebben van een goede mindset (gemotiveerd blijven) & Gebruik maken van een agenda. Ik heb er voor gekozen om deze leerdoelen op te stellen, omdat ik nog werk van het 1e jaar in moet leveren, omdat ik het tijdens deze corona-tijden moeilijk vind om gemotiveerd te blijven en omdat ik merk dat ik niet altijd op de hoogte ben, omdat ik geen gebruik maak van een agenda.
Leerdoel: | Verminderen van uitstelgedrag |
---|---|
Specifiek: | Ik wil mijn uitstelgedrag verminderen zodat ik rustig de tijd kan nemen voor mijn opdrachten en ze één voor één kan afronden zonder dat ik aan eerdere opdrachten moet werken. |
Meetbaar: | Voor mij is dit doelbaar a.d.h.v. een planning, in deze planning kan ik mijn opdrachten schrijven en als ik ze afrond kan ik dat direct aftekenen. |
Aanvaardbaar: | Ik werk zelf aan dit leerdoel en het is belangrijk dat ik gedisciplineerd te werk ga om dit doel te bereiken. |
Realistisch: | Voor mij is dit doel realistisch, omdat ik het graag wil verbeteren en omdat het in mijn ogen best een gemakkelijk doel is om te behalen als ik gebruik maak van de juiste hulpmiddelen. |
Tijdsgebonden: | Ik zou dit doel graag verbeterd hebben aan het einde van het 2e semester, omdat ik dan mijn opdrachten heb afgerond van dit jaar en omdat ik dan mijn achterstand in kan halen. |
Leerdoel: | Het verbeteren van een goede mindset (gemotiveerd blijven) |
---|---|
Specifiek: | Ik wil werken aan dit doel, omdat ik het moeilijk vind om tijdens deze corona-tijd gemotiveerd te blijven om aan mijn opdrachten van school te werken. |
Meetbaar: | Aan het eind van dit schooljaar wil ik niet een verdere achterstand hebben dan nu. Aan de hand van mijn ingeleverde opdrachten is dit meetbaar. |
Aanvaardbaar: | Ik wil graag positief in het leven staan en daarom is het belangrijk om gemotiveerd te blijven. Daarnaast wil ik hier aan werken, zo dat ik in de toekomst op tijd aan mijn opdrachten begin en de opdrachten ook op tijd af heb. |
Realistisch: | In mijn ogen is dit een realistisch doel om aan te werken, omdat ik het voor mezelf nodig heb zodat ik blijf werken aan opdrachten. |
Tijdsgebonden: | Zodra wij weer naar school mogen wil ik dit doel graag verbeterd zien. |
Leerdoel: | Werken met een agenda |
---|---|
Specifiek: | Ik wil werken met een agenda, omdat ik merk dat ik niet altijd op de hoogte ben van alles. |
Meetbaar: | Ik wil dit meetbaar maken, om vanaf vandaag (12-5-2020) te werken met een agenda en deze minimaal bij te houden tot het inlevermoment van dit portfolio (1-6-2020) |
Aanvaardbaar: | Voor mij is dit doel aanvaardbaar, omdat ik graag op de hoogte wil blijven van de ontwikkelingen van school, maar ook van de afspraken/meetings buiten school om |
Realistisch: | Door mij aan mijn doelstelling te houden denk ik dat dit leerdoel realistisch is. Daarnaast hoop ik dat het na de komende drie weken in mijn systeem zit. |
Tijdsgebonden: | Dit leerdoel wil ik graag verbeterd zien aan het einde van dit schooljaar. |
Resultaten leerdoelen semester 2:
Ik heb de resultaten van de hier bovengenoemde leerdoelen uitgewerkt aan de hand van een STARR reflectie, omdat ik op deze manier goed mijn eigen werk kan beschrijven/evalueren.
STARR reflectie. Leerdoel: Verminderen van uitstelgedrag
Aan het begin van het schooljaar 2019-2020 begon ik met een achterstand, omdat ik mijn propedeuse niet had gehaald in het 1e jaar. dit kwam mede, omdat ik aan het uitstellen was. Deze situatie is ontstaan op school aan het einde van het eerste leerjaar en is doorgetrokken naar leerjaar 2.
Ik heb dit leerdoel opgesteld met het doel
Maak jouw eigen website met JouwWeb