Showcase:
Tijdens mijn 4 jaar durende studie werk ik aan mijn competenties, ik werk aan mijn competenties om mijzelf te ontwikkelen als leisuremanager en als persoon. In het eerste semester heb ik er voor gekozen om competentie 3 en 9 te verbeteren/ontwikkelen. Met competentie 3 kom ik erachter wat voor invloed het creëren en vermarkten van leisure belevenissen heeft op de samenleving en wat ik een prettige manier van werken vind. Met competentie 9 kan ik vooral mezelf verbeteren, omdat ik met een kritische blik leer kijken op mijn eigen functioneren.
Een uitgebreid overzicht met de competenties die in het landelijk competentieprofiel staan staat in het hieronder toegevoegde bestand.
Competentie 3:
Het creëren en vermarkten van betekenisvolle leisure belevenissen.
Het creëren en vermarkten van betekenisvolle leisure belevenissen betekent het binden en het behouden van klanten. Om deze klanten te binden en te behouden is het van belang dat producten en diensten, oftewel leisure belevenissen vernieuwd worden. Creativiteit en innovatie staat aan de basis van de ontwikkeling van nieuwe of aangepaste betekenisvolle belevenissen.
Ik ben van mening dat het belangrijk is om betekenisvolle leisure belevenissen te blijven vernieuwen op een creatieve manier, omdat de klant dan wordt uitgedaagd om zichzelf te ontwikkelen, door deze uitdaging en eventuele ontwikkeling blijft de klant terugkeren en dus gebonden aan jou als leisuremanager.
Om aan deze competentie te werken heb ik in totaal aan zeven producten gewerkt. dit jaar heb ik gewerkt aan het uitwerken van trainingen en een trainingsplan, beter bekend als een concept of product, door deze concepten/ producten uit te voeren op het veld heb ik gewerkt aan het creëren van een belevenis. Naast het bedenken/ het maken van producten en diensten heb ik dit jaar gewerkt aan het maken van een storyline en het maken van moodboards, hier heb ik aan gewerkt bij het schrijven van het designrapport.
Afgelopen jaar (2018-2019) heb ik aan het begin van het schooljaar een event/evenement georganiseerd en uitgevoerd, op dit moment (26-3-2020) werk ik aan een fictief evenement, waar in de toekomst nog een projectplan voor geschreven moet worden. Afgelopen jaar heb ik ook gewerkt in een eigen bedrijf waar we een salesplan hebben opgesteld.
Om deze competentie verder te verbeteren wil ik in het 2e semester werken aan een innovatieplan, om dit te realiseren ben ik veel bezig bij FVC en voeren we gesprekken over hoe we in de toekomst gaan werken binnen de vereniging FVC en wat mijn rol daarbinnen is en hoe ik betrokken kan worden binnen het maken van een innovatieplan
Om aan te tonen dat ik aan competentie 3 heb gewerkt en competent ben heb ik mijn STARR reflecties toegevoegd genaamd: STARR Reflecties Competentie 3. Bij deze STARR reflecties horen de volgende toegevoegde producten: Trainingsplan FVC JO15-1, Training 2-3-2020 & Storyline Disney
Competentie 9:
De leisuremanager is in staat om met een kritische blik vanuit intercultureel perspectief
naar zijn eigen functioneren te kijken.
De leisuremanager is in staat om feedback te vragen, ook gebruikt de leisuremanager deze feedback om zijn eigen handelen en functioneren te verbeteren en weet dat dit effect heeft op anderen. De leisuremanager is nooit uitgeleerd en is daarom altijd bezig om zijn kennis en vaardigheden te verbeteren binnen het werkveld. De leisuremanager werkt continu aan zijn personal brand wat later terug komt in dit portfolio binnen het hoofdstuk 'work with me'. De leisuremanager weet wie hij is
en wat hij wil en kan dit aan anderen uitleggen, verklaren en verkopen. Hij laat binnen
de organisatie zijn normen en waarden gelden door het dragen van maatschappelijke
verantwoordelijkheid.
Ik vind het belangrijk om te weten wat anderen over mij denken en daarom is het dus belangrijk om feedback te vragen op mijn handelen. Ik heb feedback gevraagd over het handelen van mij richting twee trainers die destijds mijn trainingen op het voetbalveld overnamen. Ook heb ik feedback gevraagd over de voorbereidde trainingen die ik elke zondag/maandag en woensdag/donderdag doorstuurde. Naast het feedback vragen over mijn handelen en doorgestuurde trainingen heb ik feedback gevraagd aan een klasgenoot over mijn leerdoel en van een vriend over mijn kernwaarden. Al deze feedbackformulieren zijn te vinden in het hoofdstuk "About me". Naast de feedbackformulieren heb ik dit jaar binnen de vereniging FVC gesprekken gehad over mijn eigen ontwikkeling als trainer en wat mijn ambities zijn. Uit deze gesprekken is het volgende resultaat gekomen:
Per ingang van het seizoen 2020 - 2021 Trainer/ coach JO15-1
Per ingang van het seizoen 2020 - 2021 Assistent-trainer FVC Zaterdag 1
Om aan te tonen dat ik aan competentie 3 heb gewerkt en competent ben heb ik mijn STARR reflecties toegevoegd, in deze STARR reflecties verwijs ik naar de overige onderstaande bestanden.
Projecten
Hieronder zijn de beroepsproducten benoemd waar ik dit jaar aan heb gewerkt. Bij deze verschillende beroepsproducten heb ik benoemd wat het doel van de opdracht was, wat mijn aandeel daar in was en wat ik er van heb opgestoken. De projecten die hieronder benoemd zijn, zijn: Aanbodsanalyse, user persona, Waardepropositie, de tour, mad tea party, literatuurverslag creativiteit en de knapzak.
Aanbodanalyse
Het doel van de aanbodanalyse was om Disneyland Parijs te onderzoeken op micro, meso -en macro niveau. Op deze manier konden wij als groep inzicht krijgen in wat Disney allemaal te bieden heeft, hoe ze dat allemaal doen en hoe er in wordt gespeeld op trends en ontwikkelingen. Mijn aandeel binnen de aanbodanalyse over Disney was om de trends en ontwikkelingen binnen de pretparkensector te onderzoeken. Door het uitzoeken van de trends en ontwikkelingen binnen de pretparkensector waren wij als groep voorbereid en konden wij trends en ontwikkelingen gaan bepalen voor het toekomstscenario van 2044. Door dit aandeel te hebben in de aanbodanalyse ben ik tot inzichten gekomen in de pretparkensector zoals: De robotisering en het werken met AI gestuurde computers.
User persona
Bij de User persona was het doel om erachter te komen wat een koppel tussen 20-25 jaar zoekt. Om tot deze info te komen heb ik enquêtes afgenomen bij verschillende koppels. Uit deze informatie bleek wat een koppel in een attractie zoekt en hoe zij een attractie willen beleven. Ik heb geleerd dat er veel informatie uit enquêtes te halen valt als je op de juiste manieren vragen stelt en eventueel daar op doorvraagt.
Waardepropositie
Nadat er een User persona was gecreëerd werd het tijd voor een waardepropositie, als groep werd de volgende waardepropositie bedacht: Let stress fade away, immerse in romantic surroundings and become more in love than ever before. Ik heb geleerd dat er door middel van een waardepropositie heel veel uit te leggen is, omdat sommige woorden heel veel kunnen vertellen. Het is belangrijk dat je een concrete waardepropositie schrijft met een goede onderbouwing om het duidelijk te maken aan de doelgroep.
De tour
Nadat de user persona en de waardepropositie gecreëerd waren, was het tijd om de waardepropositie te testen. Dit werd gedaan middels een tour door Disneyland Parijs. Binnen het maken van de tour heb ik voornamelijk geschreven waar wij als groep langs zouden en ik heb bedacht welke activiteiten en we waar uit zouden voeren. Door middel van de tour heb ik geleerd hoe een waardepropositie te testen is en wat er allemaal voor nodig kan zijn om een tour uit te voeren.
Mad Tea party
Binnen de Mad Tea party ben ik vooral bezig geweest met het script en hoe de indeling in het lokaal was. Hierdoor heb ik geleerd dat het heel belangrijk is om feedback te vragen van leraren, omdat die vaak een andere kijk hebben op beroepsproducten. Door middel van de feedback van de leraren heb ik het script kunnen verbeteren en hebben wij als groep ons beter voor kunnen bereiden op de Mad Tea party.
Literatuurverslag creativiteit
Ik heb mijn literatuurverslag geschreven over de creativiteit binnen de sport. Ik vond dit een erg leerzame opdracht, omdat ik zelf zoals eerder benoemd in mijn portfolio als trainer actief ben. Door het schrijven van dit literatuurverslag ben ik tot andere inzichten gekomen in manieren van trainen.
Knapzak
Bij de knapzak heb ik verteld over mijn moeilijke situatie en mijn gevoelens waar ik destijds mee rondliep. Voor mij was dit een opluchting, omdat ik mijn hart kon luchten op dat moment en omdat mijn klasgenoten en coach van mijn situatie afwisten. door middel van het maken en presenteren van mijn knapzak heb ik aan competentie 9 gewerkt.
Maak jouw eigen website met JouwWeb